ورود / عضویت 0
شماره تماس : 02167917 داخلی 36

عرضه یک خودروی میکروکراس‌اوور اقتصادی و شهری در بازار کشور

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 23 شهریور 1401 در ساعت 9 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

عرضه یک خودروی میکروکراس‌اوور اقتصادی و شهری در بازار کشور

به گزارش پایگاه خبری آذین پارت به نقل از دنیای اقتصاد: این روزها عرضه یک خودروی میکروکراس‌اوور اقتصادی و شهری (از مسیر تولید و واردات) در بازار کشور به سوژه‌ای داغ تبدیل شده و به نظر می رسد بهترین گزینه مناسب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید یک خودروی اقتصادی پلتفرم «رنو کوئید KWID» می باشد.

 Renault Kwid

براساس برنامه‌ریزی وزارت صمت، قرار است در راستای دسترسی هرچه بیشتر شهروندان دهک‌های پایین جامعه به خودروی شخصی، محصولاتی با برچسب «خودرواقتصادی» به بازار عرضه شوند.
وزارت صمت به منظور تامین نیاز بازار به خودروهای اقتصادی، تولید خودرویی اقتصادی در داخل را در نظر گرفته است. بر اساس پیش‌نویس طرح تحول صنعت خودرو ، وزارت صمت چند ویژگی خاص را برای خودروی اقتصادی تولید داخل در نظر گرفته‌اند که شامل مواردی از جمله اندازه، میزان مصرف سوخت، مشخصات ظاهری، وزن و قیمت است. هر چند وزارت صمت نامی از پلتفرم مدنظر خود برای تولید خودروی اقتصادی نبرده است؛ با این حال گمانه زنی ها حاکی از این می باشد که گزینه مدنظر برای این پروژه، پلتفرم رنو کوئید است. کوئید خودرویی است که رنویی‌ها آن را در هند و برزیل با برچسب خودروی ارزان عرضه کرده‌اند. این خودرو در دوران برجام نیز قرار بود در ایران به تولید برسد، اما با فراگیری تحریم‌ها، این پروژه ناکام ماند. حالا پس از چهار سال بار دیگر نام کوئید برای عرضه در بازار خودروی ایران مطرح شده و این‌بار وزارت صمت حامی و پشتیبان آن است. قرار بر این می باشد این خودرو اقتصادی با مشارکت ایران‌خودرو و سایپا تولید شود.

 Renault Kwid2

 البته وزارت صمت رسما اعلام نکرده گزینه اصلی‌اش برای تولید خودروی اقتصادی، رنو کوئید است، اما سه نشانه وجود دارد که این فرضیه را تقویت می‌کند. نخست اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی رسما اعلام کرد بناست خودروی اقتصادی بر پایه پلتفرم رنو کوئید ساخته شود.

در این گزارش، مرکز پژوهش‌ها با اشاره به تجربه تولید ال۹۰ در ایران، تاکید کرده بود در صورت تولید کوئید و با توجه به شبکه تامین فعلی، رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه و هزینه‌های مالی، ممکن است قیمت نهایی آن نسبت به نرخ پایه افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. از همین رو مرکز پژوهش‌ها این‌گونه نتیجه گرفته بود که ممکن است اهداف اولیه قیمتی وزارت صمت در عرضه خودروی به‌اصطلاح اقتصادی محقق نشود. در بخش دیگری از این گزارش، مرکز پژوهش‌ها به تحلیل ایمنی رنو کوئید پرداخته و عنوان کرده نسخه برزیلی این خودرو در مجموع از جنبه استاندارد و ایمنی شرایط بهتری را نسبت به مدل هندی آن دارد. همچنین این نکته نیز در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده که کوئیدهای تولیدی در هند و برزیل برخی از استانداردهای ۸۵گانه داخلی را پاس نمی‌کنند. در نهایت اینکه مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی کرده با توجه به سختگیرانه‌تر شدن تست‌های تصادف، کوئید در هیچ‌یک از مدل‌ها موفق به دریافت هیچ ستاره ایمنی نخواهد شد.

دیگر نشانه‌ای که با تکیه بر آن می‌توان ادعا کرد خودروی اقتصادی داخلی مدنظر وزارت صمت، بر پایه پلت‌فرم رنو کوئید ساخته خواهد شد، نمایش این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو است. در این نمایشگاه که هفته نخست شهریور برگزار شد، چند خودرو به عنوان محصولات آینده صنعت و بازار خودرو کشور معرفی شدند و یکی از آنها همین رنو کوئید بود.
عدم تکذیب این موضوع توسط خودروسازان و وزارت صمت، خود می‌تواند نشانه دیگری باشد مبنی بر اینکه رنو کوئید خودروی اقتصادی اصلی بازار کشور خواهد بود. همین چندی پیش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو تلویحا تولید محصول به‌اصطلاح اقتصادی روی پلتفرم رنو کوئید را تایید کرد.

با در نظر گرفتن نشانه‌های موردنظر، به احتمال قریب به یقین خودروی اقتصادی مدنظر وزارت صمت روی پلتفرم رنو کوئید ساخته خواهد شد و باید منتظر ماند و دید آیا پنجمین فصل از سریال خودروی ارزان یا اقتصادی در ایران سرانجام خوشی خواهد داشت یا به سرنوشت قبلی‌ها دچار خواهد شد؟

ویژگی‌های خودروی اقتصادی صمت

ویژگی های خودروی اقتصادی مدنظر وزارت صمت طولی کمتر از ۴متر و وزنی قریب به ۸۰۰‌کیلوگرم خواهد داشت که هزینه کل قطعات و مجموعه‌های آن باید کمتر از سه‌هزار دلار باشد. همچنین دستیابی به مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در صد کیلومتر نیز یکی دیگر از اهداف و ویژگی‌های اصلی مدنظر وزارت صمت برای خودروی اقتصادی است. در مجموع وزارت صمت چند ویژگی خاص برای پایین بودن کل هزینه‌های مرتبط با مالکیت خودروی اقتصادی شامل همه هزینه‌های مرتبط با قیمت محصول، هزینه مالکیت خودرو و هزینه مرتبط با مصرف سوخت را برای خودروی اقتصادی در نظر گرفته که اتفاقا بی‌شباهت به رنو کوئید نیست.

وزارت صمت همچنین تاکید کرده خودروی موردنظر باید ظاهر منحصر‌به‌فردی متمایل به SUV داشته باشد، زیرا گونه SUV یک گونه رو به رشد در اغلب بازارهای دنیا محسوب می‌شود. وزارت صمت این را هم گفته که این خودرو باید به اندازه کافی مدرن باشد، به نحوی که نقطه اتصال صاحب خودرو با دنیای مدرن محسوب شود. از همین رو قرار نیست محصولی قدیمی با ظاهری نامناسب به تولید برسد، بلکه حتی بناست بسیاری از مشخصه‌های آن به صورت مدرن در نظر گرفته شوند. صمتی‌ها تولید خودروی اقتصادی برقی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند. طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت بناست سالی ۳۰۰هزار دستگاه خودروی اقتصادی به صورت مشترک بین ایران‌خودرو و سایپا و در مدل‌های مختلف به تولید برسد. گفته می‌شود میزبان این خودرو سایت بن رو (واقع در شهرستان ساوه) خواهد بود.

Renault Kwid3

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()